Lumikuorma katoksissa – huomioi nämä seikat - Lehtovuori

Lumikuorma katoksissa – huomioi nämä seikat

      Lumikuorma on merkittävä tekijä katosten, kuten pyöräkatosten, pysäkkikatosten ja taukokatosten, suunnittelussa ja rakentamisessa.

      Suomessa lumikuormat voivat olla suuria, ja siksi on tärkeää, että kotimaiset katokset kestävät niitä. Yleisin Suomessa käytettävä lumikuorma on 250 kg/m².

      Mitä lumikuorma tarkoittaa?

      Lumikuorma tarkoittaa lumimäärää, joka katolle kertyy. Lumikuorma mitataan yleensä kiloina neliömetriä kohden (kg/m²). Lumikuorman suuruuteen vaikuttavat muun muassa:

      • Maantieteellinen sijainti
      • Korkeus merenpinnasta
      • Katon muoto ja kaltevuus
      • Lumityyppi ja sen tiheys

      Miten lumikuorma vaikuttaa pyöräkatoksiin ja muihin rakenteisiin?

      Lumikuorma voi aiheuttaa katoksille, kuten pyöräkatoksille, pysäkkikatoksille ja taukokatoksille, monenlaisia ongelmia, kuten:

      • Painumista
      • Vääntymistä
      • Rakenneosien väsymistä
      • Ääritapauksessa romahtamista

      Erityisen riskialttiita ovat tasakatot, joille lumi kertyy helposti. Kaltevat katot voivat auttaa lumen valumista pois, mutta niidenkin kestävyys on suunniteltava huolella.

      Viherkaton huomioiminen lumikuorman laskennassa

      Viherkattojen yhteydessä lumikuorman laskennassa on huomioitava lisäpaino, jonka kasvualusta ja kasvit aiheuttavat. Viherkatto saattaa pidättää lunta pidempään kuin perinteinen vesikate, mikä lisää rakenteiden kuormitusta. Tärkeitä huomioon otettavia tekijöitä ovat:

      • Kasvualustan vesipitoisuus ja paino
      • Mahdollinen lumikerroksen pidättyminen pidempään kuin perinteisillä katoilla
      • Viherkaton suunnittelussa varmistettava riittävä kantavuus talviolosuhteissa

      Eri alueiden vaikutus lumikuormiin Suomessa

      Suomen eri alueiden lumikuormat vaihtelevat merkittävästi maantieteellisen sijainnin mukaan.  Lumen paino eli lumen vesiarvo – ilmoitetaan kiloina neliömetriä kohti. Kuorma ilmoitetaan yleensä Newtoneina, 100 kg lunta / m² aiheuttaa likimain 1000 N = 1 kN kuorman / m². Lumikuorman suuruuteen vaikuttavat erityisesti seuraavat tekijät:

      1. Pohjois-Suomi: Lapissa ja Koillismaalla lumikuormat ovat suurimpia, jopa 3,5 kN/m², johtuen runsaslumisista talvista ja alhaisista lämpötiloista, jotka estävät lumen sulamista talven aikana.

      2. Itä- ja Keski-Suomi: Kainuun, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla lumikuorma on 3,0–3,5 kN/m², sillä alueilla sataa runsaasti lunta ja pakkaset pitävät lumen paikoillaan.

      3. Länsi- ja Etelä-Suomi: Rannikkoalueilla, kuten Satakunnassa ja Uudellamaalla, lumikuormat ovat pienempiä, noin 2,0–2,75 kN/m². Meren läheisyys ja leudommat talvet aiheuttavat lumen sulamista ja vähentävät sen kertymistä.

      4. Lounais-Suomi ja Ahvenanmaa: Näillä alueilla lumikuorma on vähäisin, noin 2,0 kN/m², sillä talvet ovat leutoja ja lumisateet vähäisempiä kuin muualla Suomessa.

      Mitä tulee huomioida olemassa olevissa katoksissa?

      Jos katos on jo rakenteilla tai olemassa, sen lumikuormakestävyyttä tulee seurata aktiivisesti. Tärkeät toimenpiteet ovat:

      • Lumikuorman tarkkailu erityisesti runsaslumisina talvina
      • Lumen poisto, jos kertymä on merkittävä
      • Rakenteen kunnon tarkastus säännöllisesti
      • Tasakattojen erityisseuranta

      Lisätietoja

      Lisätietoja lumikuormasta ja katosten suunnittelusta saat asiantuntijoiltamme. Kattojen lumikuormavaroituksista voit lukea lisää Rakentaja.fi-sivustolta. Ajankohtaisen lumitilanteen Suomessa näet Vesi.fi-palvelusta. Katso alueesi ajankohtainen lumikuorma osoitteesta: Vesi.fi Karttapalvelu.

      Yhteenveto

      Lumikuorma on tärkeä huomioitava tekijä pyöräkatosten, pysäkkikatosten ja taukokatosten suunnittelussa ja rakentamisessa. Olemassa olevien katosten lumikuormakestävyyttä on syytä seurata aktiivisesti.

      Valitse Lehtovuoren katokset, mikäli haluat mielenrauhan siitä, että katos kestää. Lehtovuoren katokset ovat CE-merkittyjä, ja modulaarisuuden ansiosta ne voidaan mitoittaa kestämään suuriakin lumikuormia ääriolosuhteissa. Tutustu Lehtovuoren tuotteisiin!

      Lumikuorma katos

      Aiheeseen liittyvät viestit

      Tiesitkö, että kunnallasi on oikeus hakea korvausta SUP-direktiivin siivouskustannuksiin ja hankintohin?

      Mar 03 2025
      ELY-keskus tukee kuntia roskaantumisen torjunnassa – näin haette korvausta. Kunnat ja kaupungit voivat hakea korvausta kertakäyttömuovidirektiivin (SUP-direktiivi) mukaisten siivouskustannusten ja hankintojen osalta Pirkanmaan ELY-keskukselta....
      Lue lisää

      Mitä ottaa huomioon taloyhtiön jätepisteen suunnittelussa?

      Nov 27 2024
      Taloyhtiön jätepisteen suunnittelu ja rakentaminen on tärkeä hanke, joka vaikuttaa sekä asumisviihtyvyyteen että kiinteistön ylläpitokustannuksiin pitkällä aikavälillä. Jätepisteen suunnittelussa on otettava huomioon useita tekijöitä,...
      Lue lisää

      Vastuullista ympäristönhallintaa SUP-direktiivin ja Lehtovuoren tuhka-astioiden avulla

      Nov 27 2024
      EU:n yhden käyttökerran muovituotteita koskeva direktiivi, tunnettu myös nimellä SUP-direktiivi (Single-Use Plastics directive), on osa laajempaa pyrkimystä vähentää ympäristöön kohdistuvia haittoja, joita aiheutuu kertakäyttömuovien...
      Lue lisää

      ViVa Pyörätalli - Uusin lisäys ViVa- tuoteperheeseen

      Nov 27 2024
      ViVa pyörätalli on Lehtovuoren uusin innovaatio, joka tarjoaa käytännöllisen, turvallisen ja tyylikkään ratkaisun kaikenlaiseen pyöräsäilytystarpeisiin. ViVa pyörätalli on suunniteltu modulaarisesti, jolloin erilaisia kokonaisuuksia voidaan...
      Lue lisää

      Harmonista uudisrakentamista Nokialla

      Nov 27 2024
      Nokian sosiaali- ja terveysaseman uudisrakennuksen suunnitteli ARCO Architecture Company ja rakennuttajana toimi Skanska talonrakennus Oy.Rakennuksen piha-alueilla on käytetty Lehtovuoren pyöräkatoksia, pyörätalleja, penkkejä ja roska-astioita.Uudisrakentamista historiallisessa...
      Lue lisää

      Kuinka valitsen pyörätelineen?

      Nov 27 2024
      Kuinka valitsen pyörätelineen? Pyörätelineen valinta voi olla haastava tehtävä, kun markkinoilla on lukemattomia vaihtoehtoja eri tarkoituksiin ja ympäristöihin. Tämän blogin avulla opit, kuinka valitset...
      Lue lisää

      Lehtovuori Oy:n ViVa-katokset - Modulaarisuutta ja muotoilua CERN:in mittakaavassa

      Nov 27 2024
      Lehtovuori Oy on juuri saavuttanut merkittävän voiton, kun kansainvälisen kilpailutuksen tuloksena Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus, CERN, päätyi valitsemaan ViVa-pyörä- ja bussikatoksemme. Vaikka alkujaan Lehtovuoren katokset...
      Lue lisää
      Selaa vertailua