
Lumikuorma katoksissa – huomioi nämä seikat
Lumikuorma on merkittävä tekijä katosten, kuten pyöräkatosten, pysäkkikatosten ja taukokatosten, suunnittelussa ja rakentamisessa.
Suomessa lumikuormat voivat olla suuria, ja siksi on tärkeää, että kotimaiset katokset kestävät niitä. Yleisin Suomessa käytettävä lumikuorma on 250 kg/m².
Mitä lumikuorma tarkoittaa?
Lumikuorma tarkoittaa lumimäärää, joka katolle kertyy. Lumikuorma mitataan yleensä kiloina neliömetriä kohden (kg/m²). Lumikuorman suuruuteen vaikuttavat muun muassa:
- Maantieteellinen sijainti
- Korkeus merenpinnasta
- Katon muoto ja kaltevuus
- Lumityyppi ja sen tiheys
Miten lumikuorma vaikuttaa pyöräkatoksiin ja muihin rakenteisiin?
Lumikuorma voi aiheuttaa katoksille, kuten pyöräkatoksille, pysäkkikatoksille ja taukokatoksille, monenlaisia ongelmia, kuten:
- Painumista
- Vääntymistä
- Rakenneosien väsymistä
- Ääritapauksessa romahtamista
Erityisen riskialttiita ovat tasakatot, joille lumi kertyy helposti. Kaltevat katot voivat auttaa lumen valumista pois, mutta niidenkin kestävyys on suunniteltava huolella.
Viherkaton huomioiminen lumikuorman laskennassa
Viherkattojen yhteydessä lumikuorman laskennassa on huomioitava lisäpaino, jonka kasvualusta ja kasvit aiheuttavat. Viherkatto saattaa pidättää lunta pidempään kuin perinteinen vesikate, mikä lisää rakenteiden kuormitusta. Tärkeitä huomioon otettavia tekijöitä ovat:
- Kasvualustan vesipitoisuus ja paino
- Mahdollinen lumikerroksen pidättyminen pidempään kuin perinteisillä katoilla
- Viherkaton suunnittelussa varmistettava riittävä kantavuus talviolosuhteissa
Eri alueiden vaikutus lumikuormiin Suomessa
Suomen eri alueiden lumikuormat vaihtelevat merkittävästi maantieteellisen sijainnin mukaan. Lumen paino eli lumen vesiarvo – ilmoitetaan kiloina neliömetriä kohti. Kuorma ilmoitetaan yleensä Newtoneina, 100 kg lunta / m² aiheuttaa likimain 1000 N = 1 kN kuorman / m². Lumikuorman suuruuteen vaikuttavat erityisesti seuraavat tekijät:
-
Pohjois-Suomi: Lapissa ja Koillismaalla lumikuormat ovat suurimpia, jopa 3,5 kN/m², johtuen runsaslumisista talvista ja alhaisista lämpötiloista, jotka estävät lumen sulamista talven aikana.
-
Itä- ja Keski-Suomi: Kainuun, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla lumikuorma on 3,0–3,5 kN/m², sillä alueilla sataa runsaasti lunta ja pakkaset pitävät lumen paikoillaan.
-
Länsi- ja Etelä-Suomi: Rannikkoalueilla, kuten Satakunnassa ja Uudellamaalla, lumikuormat ovat pienempiä, noin 2,0–2,75 kN/m². Meren läheisyys ja leudommat talvet aiheuttavat lumen sulamista ja vähentävät sen kertymistä.
-
Lounais-Suomi ja Ahvenanmaa: Näillä alueilla lumikuorma on vähäisin, noin 2,0 kN/m², sillä talvet ovat leutoja ja lumisateet vähäisempiä kuin muualla Suomessa.
Mitä tulee huomioida olemassa olevissa katoksissa?
Jos katos on jo rakenteilla tai olemassa, sen lumikuormakestävyyttä tulee seurata aktiivisesti. Tärkeät toimenpiteet ovat:
- Lumikuorman tarkkailu erityisesti runsaslumisina talvina
- Lumen poisto, jos kertymä on merkittävä
- Rakenteen kunnon tarkastus säännöllisesti
- Tasakattojen erityisseuranta
Lisätietoja
Lisätietoja lumikuormasta ja katosten suunnittelusta saat asiantuntijoiltamme. Kattojen lumikuormavaroituksista voit lukea lisää Rakentaja.fi-sivustolta. Ajankohtaisen lumitilanteen Suomessa näet Vesi.fi-palvelusta. Katso alueesi ajankohtainen lumikuorma osoitteesta: Vesi.fi Karttapalvelu.
Yhteenveto
Lumikuorma on tärkeä huomioitava tekijä pyöräkatosten, pysäkkikatosten ja taukokatosten suunnittelussa ja rakentamisessa. Olemassa olevien katosten lumikuormakestävyyttä on syytä seurata aktiivisesti.
Valitse Lehtovuoren katokset, mikäli haluat mielenrauhan siitä, että katos kestää. Lehtovuoren katokset ovat CE-merkittyjä, ja modulaarisuuden ansiosta ne voidaan mitoittaa kestämään suuriakin lumikuormia ääriolosuhteissa. Tutustu Lehtovuoren tuotteisiin!
